söndag 6 maj 2012

Stolt 33a

Solen gjorde sitt bästa för att neutralisera de iskalla vindarna som blåste hårt i min gamla hemstad Lund igår. Ena stunden kändes det som sommar, andra stunden kändes det som i mars. Det var helt galet mycket folk på plats för att springa årets olika distanser. Det pratades om 5000 anmälda innan ens efteranmälan hade öppnat, jag vet inte hur många det var tillslut.


Många hungriga löpare på Lunds IP

Jag hade bestämt mig för att försöka snitta 3:45 och komma in på 37:30 vilket skulle bli nytt pers. Jag hade mina aningar att det skulle bli tufft efter testet i Skrylle för några veckor sedan men det var bara att köra. 

Jag öppnade lugnt, ökade sedan på bra genom parken och hittade sedan ett par ryggar som jag kunde maska bakom på södra esplanaden och i den jobbiga uppförsbacken. Jag försökte bytte sedan rygg och försökte krypa in bakom ett draglok i den starka motvinden på väg ner genom stan men nu började det bränna i kroppen. Jag fixade att ligga på och under 3:45 det första varvet men när uppförsbacken kom andra varvet var det två kilometer (kilometer sju och åtta) där klockan gick upp på 4 blankt och då kändes det ganska hårt. Jag fick sedan köra solo på kullerstenen genom stan i motvinden eftersom jag inte riktigt lyckades hänga några killar som sprang om men lyckades ändå hålla bra fart under näst sista kilometern som dock är väldigt vag i minnet. Det var inte sådär jättemånga som sprang om och det var ganska glest med löpare så jag fick känslan av att jag ändå sprang rätt hyfsat.

Precis innan jag sprang in på IP för ett sista varv på löparbanorna blev vi en grupp på en 4-5 man som ökade farten så det var bara att hänga på. Jag ville inte tappa ytterligare placeringar så jag drog till med en tempoväxling med 250 m kvar. Jag lyckades rycka lite från de andra och körde på tokmax sista biten in och lyckades hålla undan för alla utom en som kom som Legolas (hästen…inte Alven)  i ytterspår

När jag kom i mål på 38:00 blev jag ganska besviken men nu i efterhand är jag svinnöjd. Gött att kunna hålla det tempot trots att fokus varit på maraton i år och jag inte har kunnat träna lika ofta som i fjol. Min placering  (33/1607 bland herrarna) var dessutom bättre i år än i förra årets (39/1388)  och det känns faktiskt riktigt nice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar