söndag 19 maj 2013

Kokt i Göteborg

Jag kände mig ganska taggad inför årets varv. Jag hade som mål att trycka mig under 1:30 men eftersom det var tokvarmt så tänkte jag prova hur det kändes att ligga på 4:10-4:15 tempo men justera ner om det kändes övermäktigt. Jag kände redan efter ett par kilometer att det inte skulle funka, värmen tryckte på rejält och efter Elfsborgsbron (6 km) började jag dra ner på farten ytterliggare. Problemet var att jag dessutom tappat all taggning och brydde mig verkligen inte. Jag tänkte jag kunde springa igennom loppet i behagligt tempo.

Vid 8-9 km på andra sidan vattnet började jag lida mer och mer, det stekte på rejält och motvinden var helt galen, drog ner ytterligare på farten men började bli lite knäckt redan här. Började vid 11 km gå en del vid varje vattenstation för att kunna återhämta mig lite. Kastade även min keps vilket hjälpte att svalka lite.

Tuffast var det upp för avenyn där jag tvingades gå flera gånger. Snittade 6 min / km och det kändes som om benen tänkte lägga av. Gnetade mig upp till den fördömda statyn där jag stannade och hällde 4 vattenmuggar över huvudet och blev avspolad av en vänlig man med vattenslang. Nu började molnen komma lite så kroppen kunde kylas av lite. Efter ännu en avspolningspaus vid 18 km piggnade jag magiskt till och kunde springa de sista tre. Helt plötsligt var det ganska kul för första gången idag.

Sista 1.1 km höll jag otroliga 4:08 för att sprinta in under 1:40. Som helhet ett kvitto på att det är dags att träna lite. Tiden var min sämsta på mina 6 starter men jag gissar placeringen (ca 2000 ) ger en tredjeplats bland mina varv.

Slutligen, det var många andra vrak därute under årets lopp. Jag förvånas över den utspridda ”flytta dig för helvete” -attityd som finns bland medelmåttiga svenska manliga löpare. Att man ibland skaver axlarna när det trängs lite är bara normalt men både jag och andra slutkörda löpare som gick långt ute till höger eller tvingades ta dricka gående fick knuffar och armbågar av egoistiska pajasar trots att det är gott om plats och tid att navigera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar