lördag 25 februari 2012

Deliverance



Jag hade inte tänkt skriva långa tråkiga referat om mina träningspass här...det höll ju i en vecka ungefär...

Efter 14 kilometer motvind känns det lite småsegt i benen, vägen har bestämt sig för att bli elakt kuperad men snart bör det vara medvind. Plötsligt kommer en svart hund ilsket galopperande, det ser inte ut som om den vill leka. När den hinner upp mig bestämmer jag mig för att stanna. Den nosar hetsigt på mig men bestämmer sig sedan för att springa in på sin tomt igen. Det känns som ett omen, jag är inte välkommen på denna sidan sjön. Surmulet fortsätter jag min tur.

Backarna fortsätter komma, det börjar bränna i bakre låret vilket är lite störigt. Ett par kilometer senare ser jag en skugga komma löpande över ett fält med öronen fladdrande i vinden. En schäfer…skithund, jag tänker att det är tur att det är staket runt hagen i alla fall. Tyvärr är staketet sådant att en häst med enkelhet skulle kunna dansa limbo mellan brädorna. Schäfern hoppar förstås smidigt genom staketet och rusar fram emot mig. Bäst att stanna igen. Schäfern stannar till en sekund, hugger mig i benet och sticker sedan iväg över fältet igen.

Svordomar och ett och annat könsord haglar efter hunden när den försvinner i fjärran. Skitsur fortsätter jag löpturen. Ont som fan i benet och en mil kvar att springa. Plötsligt inser jag att vägen tagit slut och jag befinner mig på någon slags husvagnscamping. Jag ser inga människor men den amerikanska söderns flagga vajar utanför ett par av husvagnarna. ”Vad fan är nu detta??” Jag plockar upp google maps och ser att närmsta linjen tillbaka till vägen går igenom ett skogsparti, bäst att ge sig av innan jag blir upptäckt och grillad på spett. Inte så jättesmart men efter träsklöpning och klättring kommer jag äntligen tillbaka till vägen och efter ett par kilometer kan jag blicka ut över den sida där jag hör hemma.


29 kilometer blev det tillslut och förutom ett litet bitmärke på låret klarade jag mig helskinnad. Om jag inte haft mina tights som är gjorda av mithril hade det nog gått värre. Tror inte jag upprepar rundan med shorts…

1 kommentar: